Min utbildning


Bild från workshopen i höstas där varje grupp skulle sy en skoluniform.

Tänkte börja morgonen med att svara på Viktorias frågor om min utbildning!

Hej! Jag har lite funderingar angående den utbildning du går. Måste man ha mycket kunskaper av att t.ex. sy och skapa egna kläder? Är det en linje för någon som är modeintresserad och intresserad av själva butikschefsyrket men kanske inte syr och skapar så mycket själv?

Nej det krävs inga som helst förkunskapar i att sy när man söker till min utbildning. Däremot har jag märkt att väldigt många har gått någon kurs eller brukar prova sy ihop lite saker hemma just för att man är intresserad. Personligen har jag enbart sytt klänningar med hjälp av mönster, men när man går den här utbildningen blir man väldigt sugen på att bara prova sig fram själv.

Precis som du säger Viktoria så är mitt program butikschef med inriktning mot textil och mode en linje för den som tycker om att hålla i många trådar och ta ansvar för en butik eller en viss arbetssyssla utan att själv designa kläder. Exempelvis kan man bli inköpare, assistent eller chef för någon butik och har hand om ekonomin. Om man däremot vill sy och designa kläder då finns det ett förberedande program för modedesign som man kan gå för att komplettera sina kunskaper (funderar jag på att eventuellt gå efter jag är klar med min utbildning) eller så väljer man till sy och mönsterkonstruktions kurser på Borås Högskola som man läser parallellt med den vanliga utbildningen (eller efteråt).

Hoppas att du är nöjd med svaret och om någon undrar något annat så är det bara att fråga :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0