Grupparbete i Marknadsföring


Pic: Acne SS12 via style.com

Vi valde alltså Acne när vi skulle göra en företagsanalys i kursen Marknadsföring och vi ville ta reda på hur kunderna uppfattar varumärket och hur Acne ville att kunderna skulle uppfatta deras varumärke. Bakgrunden till våra frågeställningar är att vi har märkt att allt fler människor har på sig Acnekläder och att de har växt och internationaliserat sig bland annat genom att flytta från Stockholm Fashion Week till London.

Så förra veckan besökte vi Acnes butik på Magasingatan i Göteborg och Åhléns City. Tyvärr ville inte personalen i deras egna butik svara på någonting rörande marknadsföringen utan de hänvisade till huvudkontoret som var väldigt svåra att få tag på. Butiksbiträdena på Åhléns däremot fick vi ett samtal med och de lät oss ställa några frågor till deras kunder runt om i butiken. Vi frågade även folk på Södra Larmgatan och vi fick många bra svar och de flesta tyckte att Acne står för kvalité och stil.

Idag hade vi en presentation för vår lärare om arbetet och vad vi har kommit fram till och enligt oss finns det 3 huvudkonsumenter av Acnes produkter. 1. De som är omkring 20 år, har 1-3 plagg från Acne, tycker att priserna är lite väl höga vilket vi tror beror på att de inte har tillräckligt mycket med pengar än. 2. Bloggare som sprider Acnes varumärke på nätet genom att visa upp kläder från dem på sin blogg och inspirera andra. 3. Åldrarna kring 30, stabil inkomst, idealkund om man ser försäljningsmässigt, köper vad de vill. De i de yngre åldrarna har förutsättningar att bli idealkunder om de får ett bra jobb och om varumärket håller sig starkt.

Nästa arbete vi har i marknadsföringen kommer bli att göra en Marknadsplan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0