Vårt projektarbete år 2009

Istället för att göra något vanligt som att ta reda på mer om ett ämne och skriva en rapport om det, så har jag och Daniella bestämt oss för att vi vill göra något roligt och annorlunda.

Efter att vi diskuterat ett tag kom vi på ett gemensamt "problem" som vi och alla andra tjejer i trean har: nämligen att hitta den perfekta balklänningen! Och så föddes idén till vår guidebok som skulle hjälpa alla tjejer att hitta den klänningen som de alltid drömt om. Boken tar dig från vilsen och utan idéer genom inspirationsprocessen och till att du har din klänning i handen.

Eftersom väldigt många syr upp sina klänningar hos sömmerskor nuförtiden, och för att vi själva var nyfikna, så bestämde vi oss för att sy upp våra egna klänningar och bevisa (om vi nu lyckades då vill säga) att man kan sy sin egen klänning utan några som helst förkunskaper..

Vi började med att besöka Skroten i Kinna som har stort utbud och är väldigt billiga. Här hittade vi både mönster och de tyger vi skulle ha och vi fick alltihopa för under 500-lappen vilket var superbra eftersom vår idé med projektet, förrutom att man ska hitta sin drömklänning, är att den ska vara så billig som det bara går och att den ska matcha summan som tjejerna svarade att de kunde tänka sig att betala i vår undersökning och vi lyckades!

Bild från en annan tygaffär i Kinna som jag inte kommer ihåg namnet på.


Eftersom vi ville att alternativet Köpa din balklänning i butiken också ska finnas med i vår bok så åkte vi till Göteborg för att besöka alla balklänningsaffärer som fanns i centrum. De vi kollade in var: Premier, Briliant och Ramona Design.

På Ramona Design såg vi en kort skönhet!


Jag hittade en helt underbar klänning på just butiken Ramona Design som jag köpte, därför bestämde jag mig för att sy min studentklänning istället för balklänning som Daniella skulle göra.



Själva syprocessen delade jag upp på tre dagar. Första dagen mätte jag ut alla delar nogrannt så att ingenting skulle bli fel. Andra dagen sydde jag en provklänning på ett gammalt lakan och tur var väll det för på baksidan av överlivet lyckades jag vända en av delarna med avigsidan uppåt.



Fixade inte till längden på provklänningen eftersom det bara var övning.


Tredje dagen höll jag på från klockan halv 3 på dagen till halv 1 på natten och resultatet blev hur bra som helst! För att inte få den där tråkiga helt vita vanliga klänningen så valde jag att sy fast ett spetstyg på överlivet och alla steg i syprocessen gick bättre än förväntat.







Piffade upp den ytterligare med en spetskant längst ned!


Eftersom det kostade 1 300 kr att köpa en underkjol på Ramona design så bestämde jag mig för att sy min egen när jag ändå var i farten. Var väldigt lätt och jag använde ett resårband i midjan för att hålla uppe den och en lite tunnare vajer (köps på metervara på järnaffärer) längst ned i en tunnel som jag sydde till för att underkjolen skulle orka hålla ut klänningen.



Såhär blev resultatet!


Bokens innehåll presenterar jag i nästa inlägg!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Sv.

-Nej inte alls fel med overlock! Riktigt skönt att ha möjligheten och kunna göra allt hemma :)



-Jaha ja, men bilden längst ner? Det va till balklänningen eller? :)

2012-01-07 @ 00:43:27
URL: http://jeenlicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0